Ki fizeti a webes tartalom árát?

Olvastam egy cikket az Indexen, miszerint "Egy éven belül fizetős lehet az online sajtó". Érdekes dolgokat feszeget a válságról, meg a hirdetők pénzének csökkenéséről. Felmerül, hogy valóban ki fogja fizetni a webes tartalom árát?

Az az érem egyik oldalát nézzük, akkor vannak hirdetési bevételek, amelyből finanszírozzák a tartalom előállítását. A válság miatt azonban ez a pénzügyi forrás beszűkült, tehát kevesebb jut tartalom előállításra és nem utolsó sorban fejlesztésekre. Márpedig az, hogy az online újságok pénzt tudjanak szedni az olvasóktól, az komoly fejlesztést igényel. És nem utolsó sorban időt. Egy új, jól működő üzleti modell kialakítása nem megy gyorsan. Éppen ezért kétkedéssel veszem azt, hogy egy éven belül fizetős lehet. Nem beszélve arról, hogy a válság sem tart örökké. Ha az olvasó rászokik a fizetős, reklámmentes információra, akkor kérdés az, hogy mennyire lehet visszacsábítani az "ingyenesbe". A válság végeztével szépen megint megjelennek a hirdetők és szeretnének fizetni azért, hogy eljuthassanak az olvasóhoz. Ő viszont már fizet, tehát nem akar reklámokat. Tehát azt tartom valószínűnek, hogy tartalom szolgáltatók a fejlesztési költségeket szépen felhasználják arra, hogy túléljék a nehéz időszakot.

Van az éremnek egy másik oldala is. Rengeteg ingyenesen elérhető szolgáltatás van, jellemzően a közösségi oldalak, ahol a felhasználó az adataival fizet. Márpedig, ha ezek az ingyenes szolgáltatások át is alakulnak, de indenképpen fejődnek. Lehet, hogy fel is értékelődnek és esetleg  az online sajtó is bevonul a közösségi oldalakba? Ki tudja? Minden esetre érdekes átalakulásnak lehetünk tanúi az elkövetkezendő időkben.

Címkék: média web online